Незаряджена батарея може призвести до того, що водії опиняються посеред дороги з повністю “мертвим акумулятором”. До збоїв у роботі електросистеми схильні як старі вітчизняні генератори, так і сучасні моделі іноземного виробництва.
Коли робочий генератор не забезпечує зарядку, важливо знайти й усунути причину несправності. Іноді вона пов’язана зі збоєм у самому джерелі енергії, а іноді – з несправністю дрібних елементів автомобіля.
Не працює генератор – ключовий елемент і джерело енергії в автомобілі
Сьогодні ми розглянемо, чому генератор може не заряджати акумулятор, як виявити і виправити ці несправності, а також уникнути проблем із недозарядом АКБ.
Генератор – ключовий елемент і джерело енергії в автомобілі Перед тим як з’ясувати, чому генератор не заряджає акумулятор, важливо зрозуміти принцип роботи системи електропостачання автомобіля. Більшість моделей генераторів створюють 3-х або 4-х фазний змінний струм (кількість фаз залежить від потужності пристрою).
Також існують моделі, що генерують постійний струм, але вони менш популярні. Це пояснюється тим, що генератори багатофазного струму мають вищий ККД. Завдяки конструктивним особливостям, коли електричне поле виникає в нерухомих обмотках статора, знижується ризик вигоряння колектора.
Змінний струм перетворюється на постійний через діодний міст. Ці ж діоди забезпечують живлення реле-регуляторів, які контролюють напругу на виході.
Генератор не дає зарядку: основні причини збою в роботі
Знання всіх компонентів джерела енергії допомагає зрозуміти причини, через які генератор не видає напругу. Проблема часто полягає у збоях одного з його складових елементів.
Основні причини відсутності зарядки від генератора Чому генератор не дає зарядку? Причин може бути багато, і більшість із них можна усунути власноруч або за допомогою майстра СТО. Для цього потрібні спеціальні інструменти та прилади для перевірки.
Іноді проблема потребує іншого підходу. Наприклад, коли генератор не заряджає акумулятор при навантаженні, яке вважається недостатнім, і працює лише на високих обертах. Це часто трапляється взимку під час коротких поїздок, коли на запуск двигуна витрачається більше ресурсів, ніж на саму поїздку.
Причини недостатньої напруги можуть також ховатися у збої роботи його компонентів
Зношені щітки
Якщо генератор запускається, але не виробляє електроенергію, можливо, проблема полягає у щітках. Під час роботи вони постійно стикаються з колектором, через що з часом зношуються.
Зношені щітки призводять до зниження струму в роторі. Спочатку генератор не дає заряд на холостих обертах і працює тільки при підвищенні обертів двигуна. Згодом, якщо не вжити заходів, генератор повністю припинить подавати струм.
Щітки зношуються нерівномірно, особливо в місцях скупчення бруду. Це стає помітним після їх вилучення.
Ремонт у таких випадках малоефективний. Надійніше провести повну заміну деталей
Заміна щіток – складна і недешева процедура, яку краще довірити фахівцям автомайстерень. Це єдиний спосіб вирішити проблему.
Окислення клем
Коли акумулятор не заряджається від генератора, але сам генератор у робочому стані, проблема може бути у клемах. Вони можуть окислюватися, що видно неозброєним оком. На їх поверхні з’являється білий наліт, що перешкоджає надходженню струму до батареї.
У такому разі акумулятор не отримує необхідного заряду. Проблему з клемами можна вирішити самостійно: очистити їх і змастити спеціальними засобами.
Перегрів діодного моста і статора Якщо генератор гріється і не дає зарядку, проблема може бути в перегріві вузлів. Статори та діодні мости можуть перегріватися, що призводить до короткого замикання і загоряння елементів.
У таких випадках генератор поступово перестає працювати. Спочатку відмовляють кілька фаз, потім система повністю виходить з ладу.
Перевірити функціональність діодного моста і статора можна самостійно за допомогою контрольної лампи або акумулятора.
Несправність реле-регулятора
Ще однією причиною відсутності зарядки може бути несправність реле-регулятора. Для діагностики використовується амперметр, який встановлюється між клемою і щітковим вузлом. Якщо струм не надходить, реле-регулятор потребує заміни або перепаювання діодів.
При перепаюванні важливо, щоб новий пристрій мав ті самі функціональні особливості, що й попередній.
Зношений генератор
При великому пробігу автомобіля трапляється, що акумулятор не заряджається через несправний генератор. Заклинювання генератора може бути наслідком серйозних пошкоджень деталей, які не підлягають відновленню. У такому разі потрібна повна заміна пристрою.
Як дізнатися, що генератор на заряджає акумулятор?
Як визначити, що генератор не заряджає акумулятор? Як з’ясувати, чому генератор не дає зарядку? Можна звернутися до СТО, де прилад перевірять кількома способами:
- Завести авто і перевірити напругу в АКБ. У нормі вона становить 14,2-14,7 В. Якщо генератор не виробляє струм, напруга буде меншою.
- Зняти одну з клем акумулятора. Якщо генератор не працює, машина швидко заглохне.
- Слідкувати за діодним індикатором. Якщо під час руху індикатор продовжує світитися, генератор не забезпечує достатню зарядку.
Тепер ви знаєте основні причини відсутності зарядки генератора. Деякі з них можна виявити самостійно, інші – за допомогою електриків. У будь-якому випадку, правильний підхід допоможе повністю відновити систему електропостачання автомобіля.