Турбовані двигуни забезпечують підвищену ефективність при знижених витратах палива. Для регулювання роботи турбіни використовується спеціальний керуючий клапан, який контролює тиск повітря і рідини. Хоча двигун може функціонувати без цього компонента, його відсутність призводить до підвищеного навантаження, що може викликати швидкий вихід з ладу. Це пов’язано з тим, що потужність турбованого двигуна залежить від кількості повітря, що надходить у циліндри, а потік повітря забезпечується турбонаддувом.
Проблема полягає в тому, що збільшення потоку повітря призводить до перевищення допустимого тиску в циліндрах, що негативно впливає на роботу двигуна. Для контролю цього процесу і потрібен керуючий клапан турбіни. Його основна функція – обмежувати потік повітря, щоб уникнути надмірних термічних та механічних навантажень на двигун, що дозволяє зберегти ресурс його компонентів. Тому важливо, щоб клапан управління завжди залишався в справному стані. Далі розглянемо принцип його роботи, можливі несправності та методи перевірки працездатності.
Принцип роботи керуючого клапана турбіни
Спочатку потрібно розібратися з принципом роботи самої турбіни. Турбіна обертається завдяки руху відпрацьованих газів вихлопної системи, які створюють тиск і змушують обертатися крильчатку турбіни. Швидкість обертання крильчатки залежить від швидкості руху вихлопних газів. Чим більше паливної суміші потрапляє в камери згоряння, тим інтенсивніше вихлопні гази розкручують турбіну, створюючи надмірний тиск у циліндрах, що може пошкодити поршневу групу. Щоб цього не сталося, потрібно зменшити тиск вихлопних газів на крильчатку турбіни.
Для цього використовується керуючий клапан турбіни, що працює на пневматичному принципі. Це заслінка, яка випускає надлишкові вихлопні гази з турбіни, знижуючи швидкість обертання крильчатки. Заслінка керується приводом, на який впливає повітряний тиск, що створюється компресором, обертанням турбіни. Повітря подається на клапан через шланг, під’єднаний до вихідного отвору компресора. Коли від швидкого обертання створюється надлишковий тиск, привід заслінки відкриває її, випускаючи вихлопні гази, що знижує тиск у системі. Коли тиск знижується до необхідного рівня, заслінка знову закривається.
Як перевірити керуючий клапан турбіни
Методи перевірки залежать від типу клапана, який може бути електромагнітним або вакуумним. У більшості випадків його не потрібно знімати з автомобіля. Розглянемо методи перевірки для кожного типу клапана окремо.
Як перевірити електромагнітний клапан
Для перевірки цього пристрою достатньо розігнати двигун на холостих обертах до 3000 і спостерігати за рухом заслінки. Вона повинна переміщатися, відкриваючи та закриваючи заслінку, регулюючи тиск у турбіні. Якщо заслінка не функціонує, це означає, що електромагнітний клапан вийшов з ладу. Також про несправність може свідчити помилка датчика абсолютного тиску на панелі приладів, яка сигналізує про перевищення навантаження на двигун.
Як перевірити вакуумний клапан
Першим кроком слід перевірити цілісність проводки. За допомогою вольтметра виміряйте напругу на клемах клапана – вона повинна становити 12 вольт, що свідчить про подачу живлення на пристрій. Далі слід заміряти опір за допомогою омметра – нормальний показник для працюючого пристрою становить близько 15 Ом. Після цього необхідно виконати слухову діагностику. Прогрітий вакуумний клапан повинен працювати беззвучно. Якщо чутно свист або писк, це може свідчити про замкнуту обмотку, і клапан потребує заміни.
Ознаки несправності та способи їх усунення
Однією з ознак несправності є некоректна робота двигуна при обертах понад 3000. Це сигнал, що клапан потребує діагностики. Ще одним сигналом може бути гудіння клапана під час роботи, що свідчить про знижену пропускну здатність через забруднення або нагар. Цю проблему можна вирішити шляхом чищення пристрою, що поверне йому працездатність. Інші ознаки несправності включають патьоки мастила на поверхні турбіни, зниження швидкості розгону автомобіля, сторонні звуки під час запуску двигуна та порушення герметичності маслопроводів.
Якщо вам складно самостійно виконати діагностику клапана управління турбіною, зверніться до автосервісів компанії tutservice, розташованих у різних районах Києва.