Вихід з ладу кульової опори, як і інших важливих елементів підвіски, може стати причиною аварійної ситуації. Це відбувається через те, що при поломці цієї деталі колесо автомобіля може випнутися назовні. У такій ситуації подальший рух машини неможливий, і потрібно викликати евакуатор. Щоб уникнути цього, важливо знати, як перевірити стан кульової опори, і стежити за її справністю. Діагностику слід проводити при появі перших ознак проблем, таких як стукіт під час руху або при поворотах. Однак стукіт – не єдиний сигнал про несправність. Давайте детально розглянемо всі можливі ознаки.
Ознаки несправності кульової опори
Некоректна робота кульової опори проявляється у вигляді сторонніх звуків і змін у поведінці автомобіля. Розуміння цих ознак дозволяє вчасно виявити проблему та прийняти рішення щодо ремонту або заміни цієї деталі. Ось основні симптоми, на які варто звернути увагу.
Стукіт під час руху
Під час руху по рівній дорозі стукіт може бути непомітним, але на нерівностях або ямах він чітко проявляється. Незалежно від швидкості, при пікових навантаженнях стукіт може свідчити про значний знос кульової опори. Якщо не звернути увагу на цей симптом, він може посилитися навіть на рівних дорогах.
Нерівномірний знос шин
Якщо одна з кульових опор зношена, це може призвести до нерівномірного зносу шин. Це пов’язано з порушенням регулювання розвал-сходження, коли одна з опор працює нормально, а інша в критичному стані. Колесо на боці з несправною опорою відхиляється від правильного положення, що призводить до швидшого зносу гуми. Для вирішення цієї проблеми необхідно замінити кульову опору і виконати регулювання розвал-сходження.
Виляння автомобіля на рівній дорозі
Якщо автомобіль починає виляти на рівній дорозі, це може свідчити про люфт у кульовій опорі, через що колесо не може утримуватися в правильному положенні. На початковій стадії люфт може бути непомітним, але з часом він посилюється, що стає очевидним під час руху на високих швидкостях.
Скрип під час поворотів
Скрип кульової опори може бути схожим на звуки, що виникають від рульової рейки або рульових наконечників. Якщо складно визначити джерело скрипу, краще провести повну діагностику на автосервісі. Скрип часто виникає через пошкодження пильовика і забруднення мастила всередині корпусу опори.
Зміна траєкторії руху під час гальмування
Якщо під час гальмування автомобіль змінює траєкторію руху, це може бути ознакою пошкодженої кульової опори. У такому випадку колесо з неправильно розташованою опорою нахиляється, що призводить до відхилення автомобіля від прямої лінії. Разом із цим можна почути характерні клацання, що підтверджує необхідність перевірки кульових опор.
Типові несправності кульової опори
Для кращого розуміння причин несправностей, важливо знати будову кульової опори. Ця деталь складається з корпусу та стрижня, який з одного боку має кульову голівку (яблуко), а з іншого – різьбу. Усередині корпусу знаходиться пластиковий вкладиш, що служить підшипником ковзання. Для зниження тертя корпус заповнюється мастилом. Зверху корпус закритий кришкою, яка фіксує яблуко. Над кришкою розташований пильовик, що захищає мастило від забруднення.
Найчастіша несправність – розрив пильовика, що призводить до забруднення мастила і зносу деталей опори. Розрив пильовика можна легко помітити під час візуального огляду, а значить, подальша перевірка може бути непотрібною.
Знос кульової опори зазвичай настає після пробігу 100-120 тисяч кілометрів. Вузли низької якості служать менше, а високоякісні можуть витримати до 150 000 кілометрів. Багато залежить від умов експлуатації і стилю водіння. При сильному зносі стрижень кульової опори може виходити за межі допустимих кутів, що призводить до порушення регулювання розвал-сходження.
Як перевірити кульові опори
Найбільш надійний спосіб перевірки – звернутися до автосервісу, де фахівці зможуть точно визначити стан кульових опор і при необхідності замінити їх. Якщо ж ви хочете виконати перевірку самостійно, можна скористатися наступною інструкцією:
- Візуальний огляд – перевірте цілісність пильовика. Якщо він цілий, можна переходити до наступного етапу діагностики.
- Перевірка при піднятому автомобілі – підніміть автомобіль за допомогою домкрата і встановіть жорсткий упор під корпус опори. Потім приберіть домкрат і похитайте колесо, тримаючи його за верхню частину. Якщо виявлено люфт, перевірте, чи викликаний він зносом кульової опори або інших елементів підвіски.
- Монтування для перевірки люфту – помістіть монтування між важелем підвіски і поворотною цапфою та натисніть на неї. Якщо кульова опора справна, люфт буде відсутній.
Якщо перевірка виявить проблему, краще звернутися до професіоналів для заміни кульової опори та усунення несправностей.