Багато несправностей у конструкції автомобіля можна виявити за допомогою звуків, таких як стукіт. Вони з’являються через зношування деталей, що призводить до утворення зазорів і деформацій, які, в свою чергу, сприяють виникненню шумів. Ці звуки є сигналом про необхідність проведення діагностики автомобіля. Особливо варто звернути увагу на стукіт під час повороту керма, незалежно від того, чи походить він від рульової рейки або коліс. Коректна робота рульового механізму безпосередньо впливає на маневреність автомобіля, і його несправність може призвести до ДТП. Тому важливо реагувати на звукові ознаки можливих поломок.
Стукіт у кермі може виникати з різних причин, але найчастіше він свідчить про знос таких елементів рульового механізму, як:
- ШРУС;
- рульова рейка;
- стійка стабілізатора;
- рульові наконечники;
- стійка амортизатора;
- підрамник;
- карданний вал керма.
Поломка будь-якого з цих вузлів може серйозно вплинути на керування автомобілем. Однак, якщо під час повороту керма з’являється стукіт, не варто одразу перевіряти всі деталі. Важливо вміти розпізнавати, який саме вузол видає звук у різних ситуаціях. Давайте розглянемо такі випадки та ознаки, що сигналізують про проблеми з рульовою системою.
Стукіт при повороті керма на місці
Якщо при повороті керма на заглушеному автомобілі, що стоїть на місці, чується глухий стукіт, це може свідчити про ослаблення кріплень до підрамника. Звук зазвичай зберігається при русі на низькій швидкості (до 10 км/год), але зникає при збільшенні швидкості. Ця проблема зазвичай вирішується затягуванням кріплень рульової рейки до підрамника з певним моментом затяжки (105 Нм). Якщо це не допомагає, можливо, потрібно перевірити затяжку болта, що кріпить карданчик рульової колонки до рейки. Стукіт також може бути викликаний:
- Зносом опорної втулки, яка призводить до люфту;
- Виробленням підшипників вала рейки;
- Збільшенням зазорів між зубцями рейки;
- Виробленням антифрикційної прокладки, що викликає вібрацію притискного сухаря.
Стукіт при повороті керма в русі
Стукіт під час руху автомобіля часто свідчить про зношування ШРУСа, особливо коли кермо вивернуте до кінця. При цьому стукіт зліва виникає при повороті вправо, і навпаки. Внутрішній ШРУС стукає на нерівностях дороги, але не реагує на повороти керма. Якщо знос невеликий, проблему можна вирішити змазуванням шарніра. Інші можливі причини стуку включають:
- Розбиті кульові опори або зношені втулки стабілізатора;
- Ослаблене кріплення стійки.
Стукіт у кермі при гальмуванні
Якщо під час гальмування відчувається биття на рульовому колесі, це може бути пов’язано з гальмівною системою. Причини можуть включати:
- Зношування гальмівних колодок;
- Деформацію гальмівних дисків;
- Підклинювання супортів або поршнів.
Стукіт при повороті керма до упору
Стукіт при повороті керма до упору може виникати як на місці, так і під час руху. Цей звук може свідчити про серйозніші проблеми, такі як:
- Розбалансування коліс або пошкодження шин;
- Нерівномірний знос гальмівних колодок;
- Зношення рульових наконечників;
- Збільшення зазорів у рульовій рейці;
- Деформація приводів коліс.
Якщо стукіт викликаний розбалансуванням коліс, проблему можна вирішити балансуванням в автосервісі. В інших випадках може знадобитися ремонт рульової системи.
Куди звертатися при стуку в кермі
Якщо ви перевірили всі можливі причини, але стукіт не зник, рекомендується звернутися до автосервісу ТутСервіс. Фахівці зможуть точно визначити джерело проблеми та усунути її в найкоротші терміни.