У будь-якому двигуні внутрішнього згоряння важлива точність синхронізації деталей газорозподільного механізму. Якщо це порушено, можуть виникнути проблеми з фазами газорозподілу, що загрожує збоями в роботі двигуна або необхідністю заміни клапанів. Розглянемо призначення датчика розподільчого вала (ДРВ), який має значний вплив на налаштування фаз газорозподілу. Це технічний пристрій, призначений для визначення положення вала в певний момент часу. Він передає ці дані на електронний блок управління (ЕБУ) автомобіля, де проводяться розрахунки періодів впорскування і випуску. Таким чином, датчик розподільчого вала відповідає за коректність команд ЕБУ щодо роботи паливної та вихлопної систем.

Основна функція газорозподільної системи полягає в управлінні клапанами за допомогою розподільчих валів, які приводяться в рух з колінвала через штовхачі. Сервіс СТО ТутСервіс. Датчик розподільчого вала впливає на коректність впорскування палива в циліндри та випуск вихлопних газів в залежності від положення клапанів, яке визначається обертанням розподільчих валів. Без цього пристрою ЕБУ не може визначити положення клапанів, що може призвести до збоїв у роботі двигуна. Отже, датчик обертів розподільчого вала є невід’ємною частиною газорозподільного механізму. У випадку його несправності його зазвичай просто замінюють. Розглянемо ознаки його поломки і методи діагностики.

Де знаходиться датчик розподільчого валу

Для перевірки цього пристрою потрібно знати, де він розташований, що залежить від кількості клапанів у газорозподільній схемі. На двигунах з восьми клапанами ДПРВ датчик зазвичай розташовується в торці головки блоку циліндрів (ГБЦ). Функція датчика розподільчого вала залишається незмінною і на шістнадцятиклапанних двигунах, де він також встановлюється на ГБЦ, але ближче до перших циліндрів. Цей підхід до розташування застосовується в багатьох автомобілях, незалежно від виробника, оскільки він забезпечує легкий доступ до пристрою та простоту його заміни.

Як перевірити датчик розподілвалу

Спочатку варто перевірити стан корпусу датчика розподільчого вала (ДПРВ), який зазвичай знаходиться в кільці ущільнювача для надійної фіксації. Якщо корпус і ущільнювач не пошкоджені, слід переконатися, що відсутні патоки мастила. Протікання мастила з-під датчика розподільчого вала може бути наслідком ушкодження заднього сальника колінвала, що призводить до забруднення ДПРВ та погіршення його роботи. Якщо зовнішні ознаки виглядають нормально, але датчик все ще не працює, можливо, причина в розпіновці. Відсутність з’єднання в контактній групі може призвести до того, що електронна блок-схема (ЕБУ) не отримуватиме електричний сигнал. Далі варто провести перевірку за допомогою осцилографа або звичайного мультиметра, розглянемо обидва методи більш детально.

Як продзвонити датчик розподілвалу мультиметром

Почнемо з відключення роз’єму контактної групи, а потім розкрутимо болт, що фіксує датчик розподільчого вала (ДПРВ) на двигуні. Після цього, за допомогою мультиметра, перевірка датчика положення розподілвалу проводиться таким чином:

Перш за все перевіряється, чи подається живлення на контактну фішку. Це відбувається, підключаючи живлення від АКБ та вимірюючи відповідні значення на фішці. Якщо живлення відсутнє, слід перевірити проводку датчика розподільного валу, оскільки проблема може бути в ній. ДПРВ підключається до джерела живлення 12-12,5 вольт. Якщо в цьому режимі датчик не працює, його слід замінити. Якщо ж живлення подається, але напруга становить близько 90% від загальної, це означає, що збільшився опір датчика розподільчого валу і його показники будуть неточними. Потрібно підставити металевий предмет до торця ДПРВ і знову заміряти вихідну напругу. Якщо вона становить 0,4 вольта, а при відсутності предмета вона повертається до нормального значення, це означає, що датчик працює. В іншому випадку, якщо показник низький або високий, датчик положення розподільного валу несправний і потребує заміни. Важливо знати, що фішка під’єднання ДПРВ має кілька контактів, позначених буквами А, В і С:

для відправки низьковольтного сигналу; для живлення пристрою; для підключення маси. Кожний з цих контактів може мати різні відповідності у різних автомобілях, тому рекомендується перевірити цю інформацію у технічному посібнику до вашого автомобіля.