В конструкції сучасних автомобілів існує багато пристроїв та систем, спрямованих на зменшення викидів і покращення екологічності транспортних засобів. Одним із серйозних джерел забруднення виступають картерні гази (КГ). Щоб запобігти їх викиду в навколишнє середовище, встановлюється клапан системи вентиляції картерних газів (КВКГ). Цей пристрій працює тільки в одному напрямку, випускаючи відпрацьовані гази, які проникли в картер. Робота цього пристрою не є очевидною, тому багато людей питаються, для чого потрібен клапан вентиляції картерних газів. З цієї причини він рідко виходить з ладу, і лише небагатьом доводиться стикатися з його поломкою. Щоб краще зрозуміти, як працює цей вузол та причини його можливої несправності, розглянемо його принцип дії.

Що буде, якщо прибрати клапан вентиляції картерних газів

Спочатку слід з’ясувати, звідки взагалі беруться картерні гази. На практиці, це ті самі відпрацьовані гази, що не потрапили у вихлопну систему, а замість цього проникли в картер через компресійні кільця. Якщо клапан вентиляції картерних газів заблокований, ці гази будуть накопичуватися в моторі під кришкою клапанів. Це призводить до зайвого тиску та утворення вибухонебезпечної суміші, оскільки картерні гази змішуються з наявним масляним туманом у картері. Тому зрозуміло, чому клапан вентиляції картерних газів зазвичай розташовується в корпусі клапанної кришки.

У багатьох двигунах передбачено спеціальні канали, через які картерні гази піднімаються та потрапляють у клапан вентиляції картерних газів. Це відбувається за рахунок їх високої температури, яка сприяє природній конвекції, адже всі газоподібні речовини, як відомо, піднімаються нагору. Робота клапана вентиляції картерних газів полягає в тому, що всі горючі пари з нижньої частини мотора повертаються через цей пристрій назад у робочі циліндри, де і догорають. Тому неправильна робота клапана вентиляції картерних газів може призвести до нестабільної роботи двигуна.

Пристрій клапана вентиляції картерних газів

Завдяки односторонній роботі, КВКГ має просту конструкцію, в якій практично нема чому ламатися. Найчастіше достатньо звичайного чищення, коли забитий клапан вентиляції картерних газів. У його конструкції є такі деталі:

  • корпус;
  • кришка;
  • поворотна пружина;
  • вхідний і вихідний штуцери;
  • шток;
  • мембрана.

Виходячи від виробника, пристрій клапана вентиляції картерних газів може мати незначні відмінності. Але робочий процес у всіх однаковий, і завдання полягає у відведенні КГ в повітряну систему або в колектор впуску. В обох випадках горючі пари потраплять назад у камери згоряння і догорять завдяки спалаху горючої суміші.

Як працює клапан вентиляції картерних газів

Цей пристрій працює без використання енергоносіїв, оскільки механізм спрацьовує в разі досягнення в нижній частині силового агрегата надлишкового тиску за рахунок картерних газів. Розглянемо, як повинен працювати клапан вентиляції картерних газів. В основному в картерному просторі має підтримуватися тиск приблизно 1 Атмосфера. Коли тиск картерних газів виходить за це значення, відгинається мембрана і відкривається камера низького тиску. За рахунок цього через клапан вентиляції картерних газів, принцип роботи якого заснований на мембрані, картерні гази виходять у колектор впуску.

Камера низького тиску відкриває шлях до колектора завдяки штоку, який під впливом мембрани, що відгинається, переміщається і відмикає камеру високого тиску. Клапан системи вентиляції картерних газів знову закривається, коли натиск картерних газів знижується до 1 Атмосфера. Завдяки такому технічному рішенню в нижній частині двигуна підтримується постійний тиск. Знаючи, як працює клапан вентиляції картера, можна зрозуміти, які можливі поломки цього пристрою. Не слід ігнорувати ознаки його некоректної роботи, які ми розглянемо нижче.

Ознаки несправності клапана вентиляції картерних газів і причини поломок

Зрозуміти несправність саме цього пристрою складно, оскільки симптоми схожі з поломками інших деталей двигуна. Тому перевірці підлягають кілька систем, що відповідають за роботу мотора. Проточка дисків гальмівних. Здебільшого, якщо некоректно працює клапан вентиляції картерних газів, ознаки несправності характеризуються наступним:

  1. З’являється вібрація двигуна.
  2. Після прогазовки в колекторі впуску чітко чути шипіння.
  3. Обороти двигуна починають плавати.
  4. Тягові властивості мотора помітно погіршуються при 3-5 тисячах оборотів на хвилину.

Залежно від того, в якому стані клапан вентиляції картерних газів, симптоми можуть з’являтися з різних причин. Але основна з них – розгерметизація. Розглянемо її більш детально.

Розгерметизація

Також слід враховувати можливість зношення ущільнень. У обох випадках може відбуватися підсмоктування повітря, і ознаки несправності клапана вентиляції картерних газів у цьому разі характеризуються свистом з боку КВКГ і утрудненим запуском мотора. У цій поломці може бути кілька причин:

  1. Заклинювання у відкритому або закритому положенні.
  2. Виробничий брак.
  3. Задирки на поверхні деталей.
  4. Руйнування пружини.
  5. Масляні відкладення в корпусі пристрою.
  6. Пошкодження мембрани.

Якщо заклинив клапан вентиляції картерних газів з цих причин, симптоми залежатимуть від положення штока. Якщо заклинилося у відкритому стані, можна очікувати нестійку роботу силового агрегату. Коли пристрій взяв застряг у закритому положенні, з’являться плаваючі оберти і гарантовано важкий запуск мотора.

Клапан вентиляції картерних газів: як перевірити і почистити

Для перевірки цього пристрою можна використовувати як фізичний, так і діагностичний методи. Для діагностики потрібні такі матеріали та обладнання:

  • Помічник.
  • Автомобільний сканер.
  • Ноутбук.
  • Спеціальне програмне забезпечення.

Найкраще проводити діагностику в умовах автосервісу.

Тепер розглянемо фізичний метод перевірки клапана вентиляції картера. Для початку слід демонтувати пристрій і перевірити наявність забруднень. Зазвичай масляний нальот присутній на вхідному патрубку.

Щодо очищення клапана вентиляції картера, потрібно використовувати небезпечні хімічні речовини з обережністю. Рекомендовано використовувати безпечніші засоби, наприклад, спиртовмісний. Після очищення пристрій потрібно продути через обидва патрубки. Якщо через вхідний патрубок пристрій продується, а через вихідний – ні, це означає, що пристрій працює. Якщо ж продування відбувається через обидва патрубки, це може свідчити про несправність пристрою і його потребу в заміні.

Якщо у вас виникли проблеми з клапаном вентиляції картера, рекомендується звернутися до автосервісу ТутСервіс для вирішення проблеми. Фахівці цього сервісу здійснюють швидку діагностику та ремонт. Для цього достатньо записатися на прийом і прибути в узгоджений час.

5/5 - (7 голосів)