Кондиціонер охолоджує повітря за рахунок випаровування холодоагенту, при якому відбувається зниження температури робочої речовини. Компресор, встановлений на двигуні, стискає газоподібний холодоагент до переходу в рідкий стан. Обертання компресора неминуче позначається витраті палива, але витрати пального залежить від низки чинників.

Типи компресорів

Існує два види приводів компресорів для кліматичних установок автомобілів. Перший тип оснащений електромагнітною муфтою на шківі, що включається за сигналом від блоку керування. У момент початку роботи компресора спостерігається різке збільшення навантаження на двигун, особливо помітне, якщо старт збігається з початком руху чи спробою енергійного розгону. Другий вид не оснащується муфтою, інтенсивність подачі холодоагенту змінюється коригуванням положення робочого диска.

Компресори також розрізняються за конструкцією вузла, що забезпечує стиснення холодоагенту. Найчастіше зустрічаються поршневі системи із приводом від похилого диска. Кількість циліндрів залежить від моделі компресора – для коригування продуктивності достатньо змінити кут установки диска. Недоліком конструкції є підвищене навантаження двигуна. Для економії палива було створено спіральні компресори, які використовуються на машинах з електричними або гібридними силовими установками.

Температура повітря

Витрати палива на привід кондиціонера залежать від температури навколишнього середовища та ступеня охолодження повітря, що подається до салону. Чим менша різниця між температурою зовні та всередині автомобіля, тим менша витрата пального. Затвердження легко перевірити за даними миттєвої витрати, що відображається бортовим комп’ютером. При відключенні кондиціонера або зміні налаштувань витрати пального зменшуються на 10-20%.

Характеристики двигуна

Компресор кондиціонера легкового автомобіля чи мікроавтобуса споживає від 3 до 5 сил потужності – витрати енергії залежить від температури довкілля. Відповідно, чим слабший двигун, тим помітнішою буде втрата потужності і тим сильніше збільшиться витрата палива. На легкових автомобілях з бензиновими двигунами об’ємом до 1,6 л включення кондиціонера збільшить витрату на 1-1,5 л на 100 км. На моторах з великим літражем і гарним запасом потужності використання кондиціонера дасть збільшення витрати в межах 0,5-0,8 л на 100 км пробігу.

Провітрювання замість кондиціонера

Деякі власники машин свідомо відмовляються від застосування кондиціонера, у спеку відкривають вікна для провітрювання. В результаті до салону потрапляє пил і залітають комахи, причому паливо теж не економиться. Справа в тому, що відкрите скло у дверях порушує рух потоку повітря, що обтікає кузов. Коефіцієнт лобового опору, що збільшується, призводить до підвищення витрати палива. На ряді сучасних автомобілів на початку руху з відчиненими вікнами бортовий комп’ютер виводить повідомлення про можливе збільшення витрати пального.

Шкода від простою компресора

Контур будь-якого кондиціонера заповнений холодоагентом з невеликою кількістю олії, яка необхідна для змащення рухомих деталей компресора. Крім того, олія продовжує ресурс гумових ущільнень на місцях з’єднання трубок. При тривалому простої компресора кільця втрачають герметичність, що призводить до витікання антифризу. Якщо на автомобілі є кондиціонер або кліматична система, її слід включати не рідше разу на тиждень на 15-20 хвилин. Користуватися чи ні кондиціонером – вирішує власник, але включення необхідне підтримки системи у працездатному стані.

Висновок

Використання кондиціонера на автомобілі призводить до збільшення витрат палива на 10-20%. Але кліматична установка підвищує рівень комфорту у спеку та видаляє пари води з повітря, захищаючи стекла від запітніння та покращуючи видимість у сиру погоду. Копійна економія на паливі за рахунок відмови від включення кондиціонера себе не виправдає, оскільки відкриття вікон призводить практично до такого перевитрати пального.

5/5 - (7 голосів)