Справна ходова частина автомобіля працює практично безшумно. Але поява стуків чи скрипу з боку задньої чи передньої осі однозначно вказує на пошкодження деталей підвіски. Власник може знайти дефекти, але точний перелік несправних компонентів визначають при діагностиці ходової частини в сервісі.
Сайлентблоки
Найчастіше скіп з’являється при зносі гумометалевих втулок – сайлентблоків. Ресурс деталей залежить від якості виготовлення та умов експлуатації автомобіля. При зносі шарнірів скрип може прослуховуватися за певного навантаження або пропадати в сиру або дощову погоду. Але поступово знос посилюється і сторонній звук під час роботи підвіски чутний при будь-якому завантаженні автомобіля. При подальшій експлуатації сайлентблок зруйнується, що призведе до перекосу балки чи важелів – наслідки залежать від типу задньої підвіски.
На автомобілях із багатоважелевою задньою підвіскою джерелом скрипу може стати плаваючий сайлентблок. З подібною проблемою часто стикаються власники кросоверів KIA Sportage III покоління. Спосіб ремонту – встановлення нових шарнірів або закачування в старі сайлентблоки за допомогою медичного шприца невеликої порції олії. Шиномонтаж Печерск. Мастило дозволяє усунути скрип у сайлентблоках без ознак сильного зносу.
Дефекти гумової частини сайлентблок легко визначаються при діагностиці. Рекомендується не тягнути із заміною, використовуючи для усунення скрипів силіконове мастило. Пошкоджений шарнір не забезпечує коректне взаємне положення деталей підвіски, не справляється з навантаженнями та погіршує поведінку автомобіля на дорозі. На деяких моделях машин заміна сайлентблока утруднена – виробник поставляє оригінальні деталі у зборі з важелями або балкою.
Скрип сайлентблоків з’являється при неправильній установці деталі під час ремонту або слабкої затягування різьблення. Якщо звук з’явився відразу або через деякий час після ремонтних робіт, необхідно переконатися в коректності монтажу сайлентблока, а також перевірити момент затягування динамометричним ключем. Але проблема скрипу через неправильне складання зустрічається рідко, в основному після самостійного або некваліфікованого ремонту в гаражі.
Ресори
Якщо автомобіль оснащений задньою ресора підвіскою, то причиною появи скрипу при їзді є зношені прокладки між листами. Пластини розташовуються біля точок установки ресор на рамі. Ще однією причиною скрипу ресор є бруд, що потрапив між листами. Для видалення бруду використовують миття високого тиску, спрямовуючи струмінь води прямо в щілини між листами. Альтернативний варіант – щомісячна обробка ресор силіконовим мастилом.
При неправильному складанні ресор на заводі або при ремонті скрип з’являється через тертя верхнього листа сережки. Дефект можна усунути тільки перебиранням ресори з правильним розташуванням листів. Деякі власники послаблюють затягування драбин і вирівнюють положення листів ресори прямо на автомобілі. Після завершення робіт важливо затягнути болти драбин з нормативним зусиллям.
Амортизатори та опори
Справні амортизатори при роботі можуть видавати звуки, що шиплять, які практично не чути в салоні. Але при зношуванні втулки шток починає бовтатися, але шум при цьому майже не посилюється. Зношування амортизаторів рідко супроводжується скрипами або стуками, але водій помічає посилення розгойдування машини при русі по нерівностях або різкому повороті. Але іноді скрип виникає під час руху штока через гумовий відбійник. З подібною проблемою часто стикалися власники нового Renault Logan I покоління. Для усунення скрипу на шток наносили тонкий шар високотемпературного мастила. Згодом така сама проблема виникла і на Lada Vesta. Крім того, на вітчизняній машині відзначається скрип алюмінієвої опори задніх амортизаторів.
Базова перевірка амортизатора полягає в розгойдуванні машини руками – якщо кузов гойдається на пружинах, то амортизатори повністю вийшли з ладу. Але при частковому витоку масла або газу амортизатор може відпрацьовувати на дрібних нерівностях, які імітуються ручним розгойдуванням. Точніше визначити стан амортизаторів краще у сервісі, ідеальний варіант – на спеціальному вібростенді, який є далеко не у кожному навіть великому сервісі.
Підшипники
Зношені підшипники можуть видавати свист під час обертання колеса. Іноді звук плутають з шумом від гальмівної колодки, що підклинює. При зношуванні підшипника з’являється люфт колеса, який легко визначається на вивішеному автомобілі. Невеликий люфт можна прибрати затягуванням регулювальної гайки, але в більшості випадків краще встановити новий підшипник.
Інші елементи підвіски
При пошкодженні інших компонентів задньої підвіски з’являється стукіт, але не скрип. Наприклад, при руйнуванні верхнього кріплення амортизатора з’являється стукіт. Пружину, що лопнула, частіше визначають по сильному просіданню автомобіля на один бік. Вихід із ладу стійок стабілізатора поперечної стійкості супроводжується стуками при переїзді нерівностей. Але на стадії зносу кульових пальців стійок може прослуховуватися легкий скрип. У будь-якому випадку – сторонній шум від підвіски вимагає перевірки ходової частини фахівцями.
Інші джерела скрипу та шуму
У задній частині автомобіля знаходиться досить потужний резервуар глушника, який підвішений на гумових демпферах. При розтягуванні, пошкодженні або відсутності демпфера глушник може стукати або тертися по нижню частину кузова, викликаючи скрип. Частота звуку залежить від дорожніх умов та обертів двигуна. Визначити поломку легко – достатньо похитати глушник рукою за вихлопний патрубок, при контакті корпусу з кузовом буде чути стукіт або скрип.
Скрип може походити від гальмівних механізмів. Сторонній звук з’являється через піщинок, що потрапили під колодки або при не надто високій якості фрикційного шару на колодках. Найчастіше скрип зникає при легкому натисканні на педаль гальма. Звук не є ознакою несправності. Але якщо при натисканні на педаль гальма звук посилюється або переходить у металевий скрегіт, то необхідна перевірка механізму.
Висновок
Скрип задньої підвіски вказує на пошкодження деталей ходової частини. Іноді джерелом скрипу є деталі, що не належать до підвіски. Перед покупкою запчастин важливо провести правильну діагностику та виявити джерело стороннього звуку.