Кожен автомобіліст знає, що від того, наскільки справним є його автомобіль, залежить безпека водія, пасажирів та інших учасників руху. У сучасних автомобілях чимало систем безпеки, але гальмівна система завжди перебуває під пильною увагою, оскільки саме її несправність призводить до сумних та непоправних наслідків. Ця система використовується не менш часто, ніж двигун, і зазнає постійних навантажень.
Незалежно від моделі, виробника, марки та року випуску авто в гальмівній системі найбільше зношуються гальмівні колодки та диски, заміна яких повинна проводитись відповідно до технічної документації на машину та згідно з рекомендаціями автовиробника. Але ґрунтуватися тільки на документації не варто, тому що в ній називаються приблизні терміни та не враховується стиль водіння автомобіліста, тип дорожнього покриття, умови експлуатації, матеріал, з якого виготовлені колодки та диски. Конструкція колодок досить проста – до сталевої пластини закріплені накладки, виготовлені з матеріалів, що мають високі показники міцності, завдяки чому вони можуть витримувати постійне тертя і вплив високих і низьких температур.
Як працює гальмівна система
Кожен автомобіліст повинен знати, як працює гальмівна система для того, щоб знати, для чого потрібна заміна гальмівних колодок. При натисканні на педаль гальма вона рухає поршень головного циліндра, який створює тиск гальмівної рідини в магістралі, після чого гальмівні колодки притискаються до диска гальма. У процесі уповільнення автомобіля диск та колодки нагріваються та поступово зношуються, внаслідок чого необхідна періодична їх заміна.
Як часто змінюються гальмівні колодки
Точних даних щодо того, через скільки змінювати гальмівні колодки, немає, оскільки основні елементи гальмівної системи мають свій термін служби, що залежить від ряду факторів. СТО Київ Печерськ. У деяких випадках колодки можна міняти через 80 тис. км. пробігу і більше, а якщо автомобіль експлуатується в складних умовах, то заміна необхідна через 25-30 тис. км. Досить часто автовиробники вказують приблизний інтервал заміни елементів гальмівної системи, але слід враховувати, що цей інтервал слід враховувати лише при використанні оригінальних комплектуючих, неагресивному керуванні та їзді якісними дорогами. Періодичність заміни у кожному конкретному випадку може відрізнятися, і вона залежить від кількох основних факторів – моделі авто, умов експлуатації, стилю водіння та матеріалу, з якого виготовлені гальмівні колодки.
Модель та марка автомобіля
Частота заміни гальмівних колодок безпосередньо залежить від того, яка модель автомобіля, тому що у різних модифікаціях гальмівні системи мають дещо різне виконання. Якщо порівняти спортивні автомобілі, кросовери та малолітражні машини, то в перших двох випадках знос колодок відбуватиметься швидше через більшу масу автомобіля та потужного двигуна. Фахівці, які займаються ремонтом автомобілів, вважають, що міняти гальмівні колодки слід виходячи з марки авто. Найчастіше заміна колодок проводиться на:
- Вітчизняні автомобілі – через 12 +/- 3 тис. км;
- Імпортних авто – через 17+/-3 тис. км;
- Спортивні машини – 5 +/-1 тис. км.
Важливо пам’ятати, що ці дані не точні, і в кожному конкретному випадку необхідно оцінювати ряд факторів, від яких знос гальмівних колодок і барабанів залежить.
Умови експлуатації автомобіля
Важливим чинником, що впливає стан гальмівних дисків, є умови, у яких експлуатується автомобіль. Пил і бруд у літньо-осінній період, реагенти взимку, неякісний асфальт, що плавиться, влітку – все це може стати причиною руйнування гальмівних колодок і суттєвого скорочення терміну їх експлуатації. Прийнято вважати, що одним із оптимальних варіантів продовжити термін експлуатації колодок є їзда автомобілем у місті, в якому не так багато бруду, а в зимовий час дороги постійно чистяться від снігу. Негативно на стан гальмівних колодок впливає їзда бездоріжжям, оскільки на них постійно впливають пісок, пил і вода. Звичайно, жоден з автомобілістів не може забезпечити рух тільки в умовах міста, тому варто бути готовим до того, що колодки доведеться поміняти дещо раніше, ніж планувалося.
Стиль водіння
Однією з причин швидкого зношування накладок на гальмівних колодках є стиль водіння. Якщо автомобіліст віддає перевагу швидкій ривковій їзді з регулярним різким гальмуванням (таких водіїв у великих містах можна зустріти на кожній вулиці та перехресті), то фрикційний матеріал колодок зношуватиметься досить швидко. Але далеко не завжди колодки зношуються у водіїв-лихачів, якщо часто і інтенсивно гальмувати, а це в умовах їзди містом відбувається часто, то знос буде нерівномірним і досить швидким.
Якість матеріалів, що використовуються для виробництва гальмівних колодок
Досить часто виробники гальмівних колодок використовують фрикційні матеріали своєї розробки. Як фрикційний матеріал накладки можливе застосування різноманітних сплавів, каучуку, кераміки та інших варіантів, які щільно стикаються з диском і мають підвищену стійкість до постійних навантажень. На окрему увагу заслуговує жорсткість накладок гальмівних колодок. Якщо встановлені м’які гальмівні колодки, їх знос відбувається швидше, але вони згубного впливу на гальмівні диски. А якщо використовується твердий фрикційний матеріал, то колодки служать довше, хоча гальмівний диск зношується за досить нетривалий час, і його також доведеться міняти. Виробники гальмівних колодок найчастіше пропонують автомобілістам кілька лінійок таких деталей – спорт, комфорт, класик, які мають різні показники твердості та розраховані на різний термін експлуатації.
Ознаки зношування
Досить часто можна зустріти питання: «як часто міняти гальмівні колодки», однозначної відповіді на яку немає. Щоб на нього відповісти, важливо спочатку визначитися з ознаками, завдяки яким можна встановити ступінь зносу гальмівних колодок. Ступінь стертості колодок свідчить про те, що час чи не час їх змінювати. Визначити, наскільки зношені колодки можна візуально їх оглянувши або за непрямими ознаками, які не рекомендується ігнорувати, тому кожен автомобіліст повинен звертати на них увагу.
Збільшення гальмівної колії
Якщо довжина гальмівної колії помітно збільшилася, то фрикційні накладки сильно стерті, причому колодка з диском стикається не за рахунок накладок, а за рахунок металевої основи. Як тільки така ситуація стала постійною, необхідно відразу змінювати колодки.
Порушення прямолінійності під час гальмування
Автомобіліст відразу побачить і відчує, що під час гальмування автомобіль не сповільнює свій рух прямою, а почне рухатися убік. Виникнення подібної ситуації можливе у випадках, якщо гальмівні колодки нерівномірно зношені та супорт працює неправильно.
Зниження жорсткості гальмівної педалі та збільшення її ходу
Визначити таку ознаку просто – після натискання на педаль гальма вона не повертається у вихідне положення. У цьому випадку або гальмівна система несправна, або гальмівні колодки зношені, внаслідок чого пригоріли колодки до диска.
Зниження рівня гальмівної рідини
Якщо накладки гальмівної колодки зношені, то поршня супорта необхідно висуватися на більшу відстань, в результаті чого рівень гальмівної рідини постійно зменшується і її доводиться доливати.
Поява биття коліс при гальмуванні
Під час їзди на автомобілі з зруйнованими гальмівними колодками (в них з’являються тріщини, сколи, що забиваються брудом) колеса починають битися, причому звук биття чітко чутний у салоні і автомобіль на частки секунди стає некерованим.
Поява скрипу та скреготу
Якщо фрикційні накладки стерті повністю, гальмування автомобіля відбувається за рахунок металевої основи, можна почути неприємний скрип і скрегіт.
Поява темного нальоту чи пилу на колісних дисках
Якщо на колісних дисках з’являється темний вугільний пил, то зношується фрикційний матеріал, а якщо металевий – стирається основа колодки.
Сигнал датчика
Багато сучасних автомобілів укомплектовані спеціальними датчиками, за допомогою яких можна відстежити стан гальмівних колодок і те, наскільки вони зношені. У випадку, якщо накладка стерта до критичного рівня, на панелі приладів або на дисплеї бортового комп’ютера загоряється індикатор, що сигналізує про те, що необхідно змінювати колодки.
Візуальний огляд
Фахівці рекомендують оглядати гальма (або довірити огляд фахівцям) через кожні 10-12 тис. км пробігу. Подібний підхід є особливо актуальним для автомобілів без датчиків зносу. Заміні підлягають гальмівні колодки, що мають товщину накладок не більше 3 мм.
На що звернути увагу при покупці
Навряд чи хтось стане сперечатися про те, що багато автомобілістів зараз практично не займаються самостійним обслуговуванням свого автомобіля. Тому для визначення рівня зношування гальмівних колодок та їх заміни варто звернутися до професійного автосервісу, фахівці якого швидко зроблять усі необхідні роботи. Важливо знати, що заміна гальмівних колодок не проводиться поодинці, необхідно міняти відразу всі чотири, інакше під час гальмування машину зноситиме убік.
Для того, щоб правильно підібрати гальмівні колодки, необхідно звернути увагу на:
- Відповідність деталі моделі автомобіля, колодки повинні бути у фірмовому впакуванні з інструкцією;
- Фрикційний матеріал – він має бути одного кольору, без якихось вкраплень;
- Поверхня, яка притискається до диска – вона має бути ідеально рівною;
- Наявність тріщин у сфері контакту металу та фрикційного матеріалу (їх не повинно бути);
- Виробника – оптимальний варіант фірмові колодки від відомих брендів, вони хоч і коштують дорожче, зате служать довше.