Чому плавають неодружені оберти – 9 причин

Почнемо з найочевидніших і найчастіших поломок. Не треба одразу лізти в нетрі та розбирати півмашини. Хоча у поганих сервісах саме так і роблять. Але ми то чесні хлопці. Тож давайте по порядку.

Регулятор холостого ходу

Перший у списку причин нестабільних обертів двигуна. РХХ (КХХ) – це виконавчий механізм, тому при його поломці жодних чеків та помилок ви не побачите. Способи діагностики такі:

Знімаємо з колодки клему регулятора холостого ходу. Заводимо машину. Якщо після запуску мотор відразу ж затих, значить РХХ справний. Нічого не змінилось? Перевіряємо далі.
Фішку назад не одягаємо. Беремо мультиметр, включаємо запалювання та попарно заміряємо напругу на клемі. 12 вольт приходить – ланцюг у порядку. Ні? Значить десь урвище.
Тепер шукаємо проблему плаваючих обертів двигуна у самому клапані. Також вимірюємо попарно опір на контактах РХХ. Якщо регулятор справний, на двох парах прилад покаже нескінченність, а на решті значення близько 50 ом.
Останній етап перевірки. Знімаємо клапан, приєднуємо до нього роз’єм і вмикаємо запалювання. Робочий РХХ має повністю висунути шток із корпусу. Нічого не трапилося? Купуємо новий.
Підсмоктування повітря – часта причина нестабільних обертів
Проблема стара як дідусині жигулі. Автосервіс в Печерському районі. Невраховане повітря після ДМРВ потрапляє у двигун та змінює склад паливоповітряної суміші. Збіднює її. ЕБУ намагається скоригувати суміш, але безуспішно. У результаті обертів плавають.

Де найчастіше невраховане повітря потрапляє в двигун:

  • У районі прокладання впускного колектора;
  • на ділянці патрубка від повітряного фільтра до дросельного вузла;
  • під ущільнювальні кільця форсунок та прокладку дросельної заслінки;
  • в районі вакуумного підсилювача гальм та вакуумних шлангів;
  • під клапан адсорбера та регулятор холостого ходу;
  • у місцях зчленування вакуумних трубок та інжектора.

Загальна картина ясна, але як знайти конкретного винуватця. Є кілька способів.

Найпростіший і найшвидший — закрити рукою або чимось відповідним вузол з ДМРВ. Мотор одразу заглох, а повітропровід сильно стиснувся – значить підсмоктування немає. Двигун продовжує працювати і чути шипіння – вам пощастило, ви знайшли причину. Якщо шипіння не чути чи незрозуміло де труїть, застосовуємо інший метод.

Для цього потрібний бензин або очищувач карбюратора. На заведеному двигуні почергово обприскуємо горючою рідиною всі підозрілі місця. Слухаємо роботу двигуна або просимо партнера стежити за тахометром. Побризкали в одному місці, дивимося. Чекаємо. Обороти продовжують плавати на неодружених і нічого не відбувається? Значить, повз. Двигун, раптом, різко заревів? Місце витоку знайдено.

Якщо вас і тут спіткало фіаско, то залишається тільки пошук димогенератором. Він є майже у всіх автосервісах. Але за бажання зробити його — кілька дрібниць.

Як користуватися. На заглушеному двигуні закриваємо усі отвори у впускному тракті, крім одного. До нього приєднуємо димогенератор і накачуємо дим. Ну, а далі все просто. Дивимося, де труїть і усуваємо підсмоктування.

Гуляють неодружені після чищення дросельної заслінки
Як часто буває, почистиш ДЗ і почалося. Нестійкі обороти, провал тяги. Думаєш, млинець, вся робота нанівець. А хтось має таких проблем. Чистять ДЗ, ставлять і все гаразд. У чому причина?

Справа в тому, що багато залежить від інтервалу між чистками. Якщо робити це регулярно, хоча б раз на рік, то дросель не встигне сильно засмічитися. За цей час на справному моторі відкладень у ДЗ зовсім небагато. Кут положення дросельної заслінки не зміниться і її не доведеться навчати.

Нині ж інша ситуація. Дросельна заслінка не обслуговувалась кілька років. Там уже такий шар нагару, що початкове становище з 2% відкриття може стати цілих 6%. А коли ви її почистите прохідний отвір побільшає. Як результат — підвищені чи нестабільні звороти.

Вихід простий. Чистимо та навчаємо ДЗ. Для кожної моделі авто алгоритм свій.

Не працює клапан вентиляції картера – терміново міняти
Пам’ятайте, ми говорили, що з деякими несправностями їздити можна. А ось із цією ні в якому разі. Погрожуйте мотор.

Уявіть ситуацію. Двигун повністю справний. Але в такті стиску та робочого ходу гази неминуче прориваються через поршневі кільця в картер. А тепер та сама ситуація на пробіговому моторі. Газів уже набагато більше. Якщо їх не відводити, величезний тиск у картері може видавити сальники колінвалу або розподільного валу. Ось так то.

Коротко про те, яка функція у клапана PCV і чому можуть плавати оберти холостого ходу.

У клапана всього три завдання:

  • Знижувати надлишкове розрідження повітря під клапанною кришкою. Це важливо. На неодружених оборотах у задроссельному просторі створюється сильний вакуум. PCV нівелює його, щоб не постраждали сальники розподільного валу.
  • Відводити картерні гази у впускний колектор.
  • Не допускати забруднення довкілля. Картерні гази з парами олії та ТПЗЗ (паливоповітряної суміші) потрапляють у циліндри і згоряють у них.

А тепер чомусь плавають оберти на холостому ходу і як перевірити справність клапана PCV.

У нормальному стані клапан відкритий. Коли двигун працює на неодружених, зворотна пружина перекриває канал. Але якщо десь пошкоджений патрубок чи негерметичний сам PCV, то невраховане повітря потрапляє у впуск. Суміш збіднюється, і оберти починають плавати.

Інша ситуація – забитий клапан PCV. Розрахункові показники надходження повітря на впуск змінюються, що веде до перезбагачення суміші. Оберти також можуть плавати.

Як перевірити клапан:

  • Зняти клапан PCV.
  • Підключити клапан до шлангу та встановити заглушку в отвір під клапанною кришкою.
  • Запустити двигун у режимі холостого ходу та прикласти палець до кінцевої сторони клапана PCV для перевірки вакууму.
  • Палець не втягує? Значить дивимося чи засмічений клапан.
  • Після перевірки на наявність вакууму глушимо двигун і знімаємо клапан PCV.
  • Беремо PCV в руку і добре трясемо. Чуєте брязкіт звук? Значить усе гаразд. Ні? Змінюємо клапан.
  • Генератор та нестабільні оберти

Подумати тільки. Плавають обороти двигуна на неодружених, а винен у цьому генератор. Хіба таке може бути? Який тут взаємозв’язок? Але вона є. Це вигорілий діодний міст генератора.

Таке трапляється, коли у діодному мосту пошкоджено не всі діоди, а один чи два. Заряд іде циклами. При цьому навантаження на двигун від генератора зростає, то знижується. На тахометрі виразно видно, що стрілка плаває.

Діагностика тут проста, як пристрій сокири. Включаємо ближнє світло та дивимося на фари. Чи горять, але напруження змінюється в такт з оборотами? Значить, справа в генераторі.

Коли потрібна заміна ДМРВ

Найдорожча несправність у нашому списку – це поломка ДМРВ. Давайте розберемося як цей датчик впливає на неодружені обороти і які ознаки вказують, що проблема саме в ньому. Погнали.

ДМРВ аналізує обсяг повітря, що проходить через нього та передає дані ЕБУ. Коли датчик начитає нудьгувати, мізки готують неоптимальну ТПЗЗ. Як правило, багатять її.

В результаті починають плавати оберти двигуна на холостому ході. До того ж погіршується динаміка, зростає витрата палива і двигун погано заводиться.

Методи діагностики ДМРВ

Спосіб 1. І найпростіший. Витягаємо фішку з роз’єму датчика і заводимо двигун. Слухаємо. Якщо оберти перестали стрибати і трохи зросли, то швидше за все ДМРВ несправний. Для точнішої перевірки переходимо до способу 2.

Спосіб 2. Одягаємо фішку назад. Включаємо запалення та беремо мультиметр. Втикам у два крайніх (найчастіше) дроти роз’єму маленькі голки і заміряємо напругу. Значення від 0,99 до 1,04 вольт вважається нормою. Більше – ДМРВ під заміну.

Регулювання холостого ходу двигуна та чищення жиклера

На карбюраторних авто проблема плаваючих оборотів вирішується налаштуванням холостого ходу та чищенням паливного жиклера.

Почнемо з регулювання. Завдання знайти так звану «гірку». Алгоритм такий. Заводимо мотор і викручуємо гвинт якості (багатимо суміш) доти, доки оберти не почнуть падати. Поспішати не треба. Викрутили на півоберта — зачекали. Ловимо момент, коли обороти стануть нестійкими – двигун багато палива. Це вершина “гірки”.

Тепер навпаки, закручуємо гвинт якості. Обороти поступово зростатимуть. Крутимо до початку зниження оборотів. Як тільки відчули його, знову трохи відкручуємо гвинт і знаходимо крапку, коли обороти стануть максимальними. Це і є оптимальна ТПЗЗ.

Можна ще на півоберта відкрутити гвинт якості. Витрата бензину при цьому трохи збільшиться. Але й стійкість роботи двигуна на перехідних режимах зросте.

Ну добре. Ми все зробили з науки, але неодружені оберти все одно плавають. Ідемо далі – викручуємо паливний жиклер. Прочищаємо його і сам канал. Ставимо назад.

Буває, що переріз жиклера замало. В цьому випадку зловити «гірку» при налаштуванні буде складно. Вихід — поставити продуктивніший жиклер або розгорнути старий, тобто збільшити його діаметр.

Електромагнітний клапан карбюратора

ЕПХХ допомагає гальмувати двигуном і коригує холостий перебіг. Тому, коли мотор глухне під час руху накатом або плавають оберти на неодружених — настав час його перевіряти.

Алгоритм простий. Включаємо запалення та від’єднуємо провід від клапана. Чуєте клацання? Значить усе гаразд. Клацання немає? Подаємо плюс з акумулятора на клему клапана. Якщо не клацає – міняємо ЕПХГ.

5/5 - (4 голосів)