Для коректної роботи газорозподільного механізму двигунів внутрішнього згоряння необхідно витримувати величину зазорів між кулачками розподільчого валу і штоком клапана. Ці деталі не стикаються безпосередньо, їх розділяє коромисло, шайба регулювальна і т. д. В ідеалі загальний люфт між усіма компонентами повинен бути нульовим. На старих автомобілях, на зразок радянських «Жигулів» і «Москвичів», зазор виставлявся регулювальним гвинтом з гайкою на моторі, що остигнув, з розрахунком, що при прогріві і тепловому розширенні деталей, він буде обраний до нульового значення. Надмірний зазор виявляється по стукоту. Він порушує режим роботи мотора і в перспективі може стати причиною підвищеного зносу поверхонь, що контактують.
На новіших моделях, наприклад, десятому сімействі, зазор між кулачком і клапанним штоком зі склянкою виставлявся підбором змінної шайби.
На двигуні «більшості сучасних іномарок регулювання не потрібне – люфт вибирається автоматично. Для цього мотори оснащуються спеціальними механізмами – гідроштовхачами, які називаються в народі гідриками або скорочено ГК.
У справному стані газорозподільний механізм із ними працює майже безшумно. Поява стукотів свідчить про несправність.
Чому стукають гідрокомпенсатори, як з’ясувати та усунути причину, буде розглянуто у цій статті.
Для розуміння теми слід коротко описати,
Як працює гідрокомпенсатор
Якщо усунути різні подробиці, гідрик — це плунжерна пара, всередині якої є порожнина, заповнена моторним маслом. Вихід рідини з неї закриває пружний кульковий зворотний клапан. Він перекриває вихідний отвір та зберігає довжину гідрокомпенсатора при натисканні кулачком розподільного валу.
Коли клапан двигуна закритий, кулачок розподільного валу звернений до нього «потилицею». Порожнина плунжера заповнюється маслом по каналу в корпусі і через отвір, що відкривається під кулькою. Гідрик під тиском рідини збільшує довжину і вибирає зазор між штоком клапана та кулачком розподільного валу. Автосервіс на Печерську. При повороті кулачок натискає на плунжер, пружна кулька перекриває отвір, не даючи маслу витікати з внутрішньої порожнини. Клапан двигуна відчиняється. При подальшому повороті розподільного валу, кулачок знову повертається до компенсатора потилицею. Олія знову заповнює його порожнину, компенсуючи можливі втрати при попередньому ході.
Чому стукають гідрокомпенсатори
ГК шумить, тому що між деталями, що входять до нього, утворилися надмірні зазори. А вони з’являються в результаті зношування або недостатнього надходження до вузла моторного масла. Втім, другий якраз і може бути початковою причиною зношування. Тому причини звуків можуть бути дуже різноманітні. Автомийка Печерський район. Іноді їхнє джерело знаходиться зовсім в іншому місці мотора.
Олія в ЦК відсутня або надходить у недостатній кількості через такі причини:
- Забруднення каналів, що підводять. Потрібне промивання або прочищення з розбиранням вузла, якщо профілактичні заходи не дали результату.
- Занадто велика в’язкість олії. Слід замінити його на запропоноване заводом-виробником.
- Ослаблення пружини зворотного клапана. Замінити її.
- Зношення сполучення кульки з сідлом. Притерти чи замінити.
- Зношування деталей плунжера. Заміна. Відновлення, швидше за все, є недоцільним.
- Попадання забруднень, продуктів зношування в плунжер. Розібрати та прочистити, можливо, промити масляну магістраль із заміною фільтра.
Примітка. Несправний фільтр, що не затримує забруднення, може стати однією з причин стуку. Змінний вузол треба замінити. В інших випадках перевірити та відновити фільтруючий елемент та перепускний клапан.
Через що масляний насос не створює достатнього тиску оливи
Перша причина може полягати у самому вузлі – він несправний. Потрібний ремонт або заміна.
Друга — недостатній рівень масла у піддоні, насос разом із ним захоплює повітря. Долити до необхідного рівня за мітками на щупі.
Третя — надлишок олії. Колінвал, що обертається, дістає до рівня масляної ванни і збиває її, так, що з’являється піна. Насос разом із рідиною засмоктує повітря та не дає потрібного тиску. Довести рівень до норми.
Четверта – несправний перепускний клапан масляного насоса. Відремонтувати чи замінити.
П’ята — вм’ятина в олійному піддоні. При нормальному обсязі олії його рівень вищий за норму. третю причину.
Шоста – забиті відкладеннями масляні канали. Промити чи прочистити.
Сьома – деформований маслозабірник. Відремонтувати чи замінити.
Якщо усунення причин не допомогло відновити необхідний тиск, слід обстежити двигун індивідуально.
При прогріві мотора змінюються зазори між деталями і в’язкість олії, тому необхідно розглядати проблему, стукіт гідрокомпенсаторів на непрогрітому і прогрітому двигуні.
Що робити, якщо стукають гідрокомпенсатори
Після аналізу причин, що викликають стукіт компенсаторів зазорів, можна скласти загальний алгоритм діагностики та усунення несправності.
Спочатку варто спробувати вирішити проблему малою кров’ю — послухати, чи стукає один гідрик чи все.
Якщо виділити «винного» не вдалося — звучать усі — виміряти щупом і довести до норми рівень олії, перевірити його тиск, температуру рідини, що охолоджує. Виявлені відхилення усунути – очистити радіатор, замінити ремінь помпи або її саму, термостат, залити свіжу ОЖ, можливо з промиванням усієї системи.
Якщо винний тиск масла, спробувати замінити його на потрібні параметри в’язкості, з промиванням системи мастила, відремонтувати або замінити насос.
При стуку тільки в окремих компенсаторах, зняти кришку ГБЦ, ще раз перевірити і замінити «винних». Заодно оглянути їх посадкові місця щодо порушення розмірів. Виявлені відхилення усунути – вставити гільзу, переточити під ремонтний розмір, якщо така існує, заварити і переточити посадкове гніздо.
Після збирання перевірити роботу мотора.