Робота силового агрегату автомобіля автоматично регулюється, але водій повинен бути уважним до температурного режиму охолоджувальної рідини. Це дозволяє вчасно виявити будь-які відхилення в роботі двигуна. Для цього в автомобільній конструкції передбачено датчик показника температури охолоджувальної рідини (загальноприйнято використовуване скорочення – ДТОЖ). Цей датчик є звичайним термістором, основою якого є резистор. Його внутрішній опір змінюється залежно від температури, і зміна цього параметра фіксується мультиметром, після чого дані відправляються на електронний блок управління автомобілем.
За що відповідає датчик температури охолоджувальної рідини
Регулярно він контролює температурний показник, який вимірює антифриз на виході з охолоджувальної сорочки двигуна. Ця область точно відображає температуру двигуна, тому легко вгадати, де знаходиться датчик температури охолоджувальної рідини. Він розміщується перед термостатом, який регулює потік антифризу в системі охолодження. Моніторити температурний показник за ним не має сенсу, оскільки рідина змінює напрямок. Незалежно від того, чи закритий він чи відкритий, простір перед ним є найкращим місцем для встановлення датчика аварійної температури охолоджувальної рідини. У більшості автомобілів цей датчик відповідає за кілька завдань:
- Самостійно вмикає вентилятори охолодження двигуна, коли температура досягає критичного рівня.
- Регулює підкачування палива, коли температура двигуна занадто низька для оптимальної роботи.
- Приєднаний до електронного блоку керування, він видає сигнал про перегрітий двигун, сповіщаючи водія про порушення теплового режиму на приладовій панелі. Сигнал може відображатися різними способами, залежно від конкретної моделі автомобіля: окремою лампочкою або помилкою Check Engine. Його завдання – привернути увагу водія до приладової панелі, де можна побачити поточний показник температури антифризу і, відповідно, двигуна.
Який пристрій датчика температури охолоджувальної рідини
Раніше, для відображення температурної ситуації, використовувалася шкала з вказівною стрілкою. У таких пристроях розміщувалася електромагнітна котушка, яка відповідно до потужності надходящої напруги змушувала стрілку змінювати своє положення. Незалежно від віку такого пристрою, його показник залежав від опору термістора. Однак через недоліки у конструкції часто виникала необхідність у встановленні додаткового датчика температури охолоджувальної рідини. Сучасні пристрої, що застосовуються в даний час, вже не потребують додаткової підтримки. Вони складаються лише з кількох компонентів:
- Корпус;
- Роз’єм живлення;
- Ущільнювальна прокладка;
- Термістор.
На корпусі такого пристрою є гайка і різьблення для вкручування його в корпус двигуна. Штекер, що йде від електронного блоку керування (ЕБУ), підключається до роз’єму живлення. Постійна напруга на вході показника становить 5 вольт, а на виході вона залежить від температурного значення антифризу. Замовити заміну антифризу. За таким показником ЕБУ автомобіля робить розрахунок поточної температури двигуна. Таким чином, якщо датчик температури охолоджувальної рідини працює некоректно, вийшов з ладу або був вимкнутий, ЕБУ не отримає необхідну інформацію про опір термістора та не зможе визначити температуру антифризу. Відповідно, він не зможе виявити відхилення від нормального теплового режиму та повідомити водія.
ДТОЖ: ознаки несправності
Для виявлення поломок цього пристрою слід провести діагностику, оскільки ознаки несправностей можуть свідчити про проблеми з різним допоміжним обладнанням силового агрегату. Проте, відразу можна попередньо виявити проблеми з датчиком температури охолоджувальної рідини за допомогою наступних ознак:
- Поява помилки “Check Engine”. Це може вказувати на різні поломки, але для визначення проблеми з датчиком слід перевірити відповідність температури двигуна.
- Збільшення споживання палива. Несправний датчик температури може призвести до неправильного розрахунку складу паливної суміші.
- Погіршення роботи двигуна на холостих обертах та часті мимовільні зупинки на маленьких обертах.
- Глухнення двигуна на гарячу. Без належної роботи датчика температури двигун може перегрітися.
- Несправна робота вентиляторів. Заміна датчика температури охолоджувальної рідини може вирішити проблему, коли вентилятори не працюють або працюють безперервно через відсутність інформації з датчика.
Якщо виявлені зазначені ознаки та вони вказують на можливу поломку датчика, слід дізнатися, як саме перевірити його роботу. З урахуванням простої конструкції цього пристрою, методів діагностики не так вже й багато. Тому навіть людина без досвіду може впоратися з цим завданням, маючи під рукою мультиметр з режимом омметра.
Як перевірити ДТОЖ
При перевірці цього пристрою застосовують два методи: з видаленням і без його. Якщо вибрано метод з видаленням, датчик можна перевірити з використанням термометра або без нього. Для демонтажу пристрою досить відключити його від живлення і використати гайковий ключ. Перед проведенням перевірки датчика температури охолоджувальної рідини необхідно переконатися, що є напруга на роз’ємі підключення. Для цього використовується мультиметр. Якщо напруга становить 5 вольт, можна приступати до перевірки самого датчика.
Як перевірити датчик температури охолоджувальної рідини, не знімаючи його
Цей метод дозволяє швидко оцінити стан пристрою за допомогою мультиметра. Для цього потрібно від’єднати роз’єм живлення і застосувати вимірювальні щупи мультиметра, установленого в режим омметра. Опір датчика температури охолоджувальної рідини залежить від температури силового агрегату. Порівнюючи ці значення з даними на приладовій панелі, можна перевірити правильність передачі інформації. Зазвичай, зі збільшенням температури двигуна опір резистора зменшується. Таблицю відповідності цих значень можна знайти в спеціальному довіднику.
Перевірка ДТОЖ із демонтажем
Датчик, який вийнято з двигуна, опускають у нагріту воду разом із термометром. Кожного разу, коли температура води збільшується на 5 градусів, проводять вимір опору пристрою за допомогою мультиметра. Отримані результати порівнюють з таблицею співвідношення температури і опору. Якщо опір становить 177 Ом, то датчик працює належним чином. Можлива невелика похибка при такому методі перевірки.